Uitruk 27 april 2017, Hardenberg

Melding: Prio 2 Dier in kelder Kanaalweg Oost Hardenberg

Donderdagavond rond 18:00 uur kreeg de brandweer van Hardenberg een melding van 3 pinken in een mestkelder aan de Kanaalweg Oost in Hardenberg. Vanwege de krapte in de schuur en een volle mestkelder werd dit een langdurige operatie om de beesten te bevrijden. Na opschaling tot middel hulpverlening waardoor ook post Bergentheim kwam helpen konden de pinken na circa 4 uur worden bevrijd.

brandweer

Uitruk 9 januari 2017, Hardenberg

Melding: Prio 1 OMS Evenementenhal Hardenberg

Maandagmiddag moest de brandweer naar de evenementenhal voor een automatisch brandalarm. Bij werkzaamheden was de melder geactiveerd. De brandweer heeft een nacontrole uitgevoerd waaruit bleek dat er niks aan de hand was. Hierna kon de brandweer vrij snel retour kazerne.

Foto 13-04-16 15 02 07

prio 1 Rookdetectie Ziekenhuis

Maandagmiddag kreeg de brandweer een automatischbrandalarm bij het Ropcke Zweers Ziekenhuis aan het Ropcke Zweerslaan ,omdat men nog Geen contact kon krijgen met het Ziekenhuis werd er met prio 1 doorgereden. eenmaal terplaatse kwam een medewerker van de TD ons melden dat er in een TL lamp kortsluiting was geweest en dat men de stroom en de lamp hadden verwijderd.bij het verwijderen van het plafond kwam er nogal wat rook vrij dat in de gangen goed te ruiken was.nadat de brandweer met een warmtebeeld camera de omgeving van de TL lamp hadden gecontroleerd en geen warmte meer konden ontdekken.werd de gang met een overdruk ventilator door geblazen .Hierna kon de brandweer retour kazerne waarna de TD de lampen zou vervangen.

prio 1 rookdetectie Limor De mulderij

Dinsdagmiddag moest de brandweer voor een automatischbrandalarm naar Limor in de mulderij in Hardenberg .al snel werd duidelijk dat bakken en braden de oorzaak van de melding was en kon de brandweer na controle weer retour kazerne.

Uitruk 11 november 2015, Hardenberg

Melding: Prio 1 Brand Wegvervoer (vrachtwagen) N34

Woensdagavond is de brandweer van Hardenberg uitgerukt voor een vrachtwagenbrand op de N34. Het betrof een tankwagen geladen met mest, die in brand was geraakt. Nader bericht van de alarmcentrale was, dat de bestuurder de cabine gekanteld had en zelf een bluspoging had uitgevoerd. Ter plaatse aangekomen hebben de brandweerlieden het voertuig gecontroleerd. Er bleek een olieleiding van de motor geknapt te zijn. Beschermingspanelen aan de onderzijde van de cabine smeulde nog, dat door de brandweer werd verwijderd en geblust. Over de motorolie die op de weg gekomen was zijn absorbtiekorrels gestrooid. 

Foto's volgen

Uitruk 31 augustus 2015, Bergentheim

Melding: Prio 1 Woningbrand Wendakkers Sibculo

Maandagochtend om 03:45 werd de brandweer gealarmeerd voor een woningbrand aan de Wendakkers in Sibculo. Bij aankomst bleek dat de woning was getroffen door een blikseminslag, dat veel schade aan het dak had veroorzaakt. De brandweer heeft een controle uitgevoerd, waarbij geen brand is geconstateerd. Wel is diverse bekabeling in de woning aan vervanging toe door de inslag. Ook de buitenzijde van de woning werd geinspecteerd met behulp van de hoogwerker.

2015-04-27 12.49.34

Heftruck

Foto 10-06-15 16 03 54

De heftruck van post Dedemsvaart wordt gebruikt voor oefendoeleinden. De sloopauto's die op de kazerne staan kunnen met de heftruck worden opgepakt om er vervolgens een enscenering mee te maken.

Uitruk 7 juli, Hardenberg

Melding: Prio 1 Brand wegvervoer Gramsbergerweg Hardenberg

Maandagmiddag om 12:00 uur gingen de pagers van Hardenberg voor een autobrand aan de Gramsbergerweg. Bij aankomst bleek het motorcompartiment in brand te staan. Met 2 stralen hogedruk werd de brand bestreden. Over de oorzaak van de brand is niks bekend. Hierna kon de brandweer retour kazerne.

112

Uitruk 3 juli, Hardenberg

Melding: Prio 2 Stank (soort: gas) Europaweg

Donderdagavond is de brandweer van Hardenberg uitgerukt voor een gaslekkage aan de Europaweg t.h.v. het politiebureau. Uit een bosschage kwam een behoorlijke gaslucht. Na het aflinten van de locatie heeft de bevelvoerder Cogas ter plaatse gevraagd en het incident overgedragen. Voor de brandweer waren er behalve het veiligstellen van de locatie geen werkzaamheden weggelegd. 

Kazerne logo 2

Uitruk 25 juni, Hardenberg

Melding: Prio 1 Woningbrand Mulderij Hardenberg

Woensdagmiddag om 14:15 uur werd de groep van Hardenberg gealameerd voor een woningbrand aan de Mulderij. Eenmaal ter plaatse werd er door de aanwezige politie medegedeeld dat er in een woning op de derde verdieping een pannetje met vlees op het fornuis stond. De bewoner was vergeten dit tijdig van het fornuis te halen waarna de gehele woning onder de rook stond. Voor de brandweer bleef er niks anders over dan de woning met een overdrukventilator te ventileren. De brandweer hoefde verder niet in actie te komen. Na het ventileren konden beide uitgerukte voertuigen weer retour kazerne.

DSC08723

Lees meer...

Uitruk 14 juni, Hardenberg

Melding: Prio 2 Brand Afval / Rommel Dr. Albert Schweitzerlaan

Zaterdagmorgen om 5:30 uur werd de groep van Hardenberg gealameerd voor een buitenbrandje aan de dr. Albert Schweitzerlaan in de wijk Baalder. Eenmaal ter plaatse bleek er inderdaad een klein beetje afval naast een bosje in brand te staan. Met 1 straal hogedruk was dit snel geblust. Tijdens het inpakken ging de pieper weer, nu voor een brand in een papiercontainer in Baalderveld. Naast de sporthal stond een papiercontainer in brand. Gelukkig was de container bijna leeg zodat ook deze brand met 1 straal hogedruk kon worden geblust. Hierna kon de brandweer terug naar de kazerne.

IMG 8167

Uitruk 8 juni, Hardenberg

Prio 1 Rookdetectie Hotel de Rustenberg/Restaurant de Bokkepruik

Zondag is de blusgroep van post Hardenberg 2x binnen een uur opgeroepen voor een automatisch brandalarm bij Hotel de Rustenberg. Het bleek beide keren om een technische storing te gaan in de lift van het hotel. De bevelvoerder heeft de procedure die gevolgd dient te worden bij een brandmelding nog even doorgenomen met de BHV, waarna de TS2340 weer retour kazerne kon.

Brandweer Ommen-Hardenberg

Uitruk 3 juni, Hardenberg

Melding: Prio 1 Rookdetectie Rz Ziekenhuis Hfd. Ingang

Dinsdagmorgen om 7:15 uur werden de blusgroepen opgeroepen om uit te rukken naar het Ropcke Zweers Ziekenhuis voor een automatisch brandalarm. De alarmcentrale had contact gehad met het ziekenhuis. Er zou tijdens het schoonmaken van een sanitaire ruimte reinigingsmiddel in de melder zijn gekomen. Ter controle is de TS2330 ter plaatste geweest en heeft bevestigd dat de melding correct was. De melder bleef in storing na het resetten van het brandmeldsysteem, waarop de Technische Dienst actie heeft ondernomen. De TS2330 kon weer inrukken.  

foto

Uitruk 26 mei, Hardenberg

Melding: Prio 1 Rookdetectie RIBW Bruchterweg

Maandagmorgen om 05.20 uur werden de brandweerlieden van Hardenberg uit hun bed "gepiept" voor een automatisch brandalarm bij het RIBW. De alarmcentrale kon geen contact krijgen met de locatie, dus verdere informatie ontbrak. Ter plaatse aangekomen is de bevelvoerder samen met 2 manschappen op verkenning gegaan. Het brandalarm was afgegaan door roken op de kamer. Na het resetten van de brandmeldcentrale en overleg met de woonvorm is de TS2330 retour kazerne gegaan.

IMG 9096

Uitruk 24 mei, Hardenberg

Melding: Prio 2 Brand Afval/Rommel Rheezerweg Hardenberg

Zaterdagavond om 2210 uur werd Hardenberg gealameerd voor een buitenbrand aan de Rheezerweg in Hardenberg. Ter hoogte van een parkeerplaats woedde er een klein brandje in het bos. Ter plaatse was het vuurtje door de al politie uit gemaakt. De brandweer hoefde niet in actie te komen.

IMG 9088

Uitruk 17 mei, Hardenberg (2)

Melding: Prio 1 Rookmelder Oostloorn Hardenberg

Iets meer dan een uur na de eerste melding bij Zorgcentrum Oostloorn kon de groep van Hardenberg nu naar de Drs G. Jonkerlaan. Bij een aanleunwoning aan de achterzijde van het Zorgcentrum was men bezig met pannekoeken bakken, ook hierbij werd een melder geactiveerd. Ook ditmaal bleef het gelukkig bij een nacontrole en hoefde de brandweer verder niet handelend op te treden.

IMG 9084

Uitruk 5 mei, Hardenberg

Melding: Prio 1 Stank Stationsstraat

Maandagmiddag om 16:00 uur kreeg de brandweer een melding van een gaslekkage aan de Stationsstraat in Hardenberg. Toen de TS 2330 en de HV 2370 ter plaatse kwamen bleek er bij een woning nabij de kruising Stationsstraat en de Witte de Withstraat gas uit de grond te komen. Bij het planten van boompjes in de tuin werd naast de bomen een paaltje geplaatst voor de steun. Bij het boren met een grondboor werd per ongeluk de gasleiding geraakt. Omdat de wind richting de Witte de Withstraat stond werd deze straat tijdelijk afgezet door politie en brandweer. Nadat netbeheerder Cogas het lek had gedicht kon om ongeveer 17:15 uur de straat weer worden vrijgegeven en kon de brandweer weer inrukken.

DSC06739

Lees meer...

Uitruk 24 april, Hardenberg

Melding: Prio 1 Rookdetectie Baalderborg Groep Zilverdistel

Donderdagochtend werd de blusgroep van Hardenberg opgeroepen om uit te rukken naar de Zilverdistel voor een automatisch brandalarm. Bij het inmelden bleek de oorzaak al bekend. Er waren onderhoudswerkzaamheden gaande aan het brandmeldsysteem waar de meldkamer niet van op de hoogte was gebracht. De TS2330 is met prio 2 ter plaatse gegaan voor controle en heeft kort overleg gehad met de woonvorm.

Brandweer detail

Uitruk 19 april, Hardenberg

Melding: Prio 2 Dierenhulp Reigerstraat Hardenberg

Zaterdagochtend werd groep Hardenberg opgeroepen om hulp te bieden aan een dier aan de Reigerstraat in Hardenberg. Het was niet een reiger in deze straat dat hulp nodig had, maar een hert in het hertenpark aan de Reigerstraat. Op het moment dat de TS 2330 ter plaatse kwam begon het nog in leven zijnde dier langzaam op zijn zij te rollen en verdween toen plots onder water. Nadat de mannen het hert snel uit het water hadden gehaald hebben ze het dier nog gereanimeerd maar helaas mocht alle moeite niet meer baten en is het dier overleden. Over de toedracht is nog niets bekend.

brandweer

Uitruk 16 april, Hardenberg

Melding: Prio 1 Brand Bijgebouw Kamferbekestraat Hardenberg

Dinsdag op woensdagnacht om 3:36 uur werd de blusgroep van post Hardenberg verzocht om uit te rukken voor een brandmelding aan de Kamferbekestraat in Hardenberg. Nadat de TS2330 uitgerukt was kreeg de bevelvoerder bericht van de alarmcentrale dat het om een stuk hout zou gaan dat in brand stond. De politie was inmiddels ter plaatse en had het vuur gedoofd. De TS2330 is ter controle nog even ter plaatse gegaan. Na een korte nacontrole kon de brandweer onverrichterzake retour kazerne.

IMG 9093

Uitruk 1 april, Hardenberg

Melding: Prio 1 OMS Marsch Kruserbrink Gebouw F

Maandagavond om 21:12 uur ging de pager voor een automatisch brandalarm i.v.m. een rookdetectie. De alarmcentrale had contact opgenomen met het opgegeven adres en meldde dat er een broodje aangebrand was in de oven. TS2330 is voor controle ter plaatse geweest en heeft overleg gehad met de BHV.

IMG 9096

Uitruk 30 maart, Hardenberg

Melding: Prio 2 Buitenbrand Parkweg

Zondagmorgen om 10:35 uur is de Hardenberger brandweer uitgerukt naar de Parkweg voor een buitenbrand. Bij Jongerencentrum Ojeesee onder de skatebaan stond een doos oud-papier in brand. De manschappen hebben het vuur gedoofd en konden al snel weer retour kazerne. De politie heeft het incident verder afgehandeld.

IMG 9093

Uitruk 9 maart, Hardenberg

Prio 2 Berm/ruigte brand dr.Albert Schweitzerlaan

Zondagochtend om 4:15 uur werden de pagers van de vrijwilligers van brandweerpost Hardenberg geactiveerd voor een buitenbrand in de wijk Baalder. Er zouden ter hoogte van de Albert Schweitzerlaan/Beekberg 2 kleine brandjes zijn. TS2330 rukte uit naar het opgegeven adres en trof nog 1 brandje aan. Deze is gedoofd met 1 straal hoge druk. Daarna is er een controle uitgevoerd met de warmtebeelcamera maar werden er geen verdere bijzonderheden waargenomen.

brandweer

Uitruk 8 maart, Hardenberg

Prio 1 Woningbrand De Woerte Hardenberg (schoorsteen)

Zaterdagavond werd de brandweer gealarmeerd voor een schoorsteenbrand aan De Woerte in de wijk Baalder. De alarmcentrale meldde dat de bewoners naar buiten waren gegaan maar wel rook ingeademd hadden, waarop ook de ambulance aangestuurd werd. In de woning stond aardig veel rook. De manschappen voerden een verkenning uit en op zolder bleek het isolatiemateriaal in brand te zijn geraakt door een gebarsten pijp. De mantel werd in overleg met de eigenaar verwijderd om goed onderzoek te kunnen doen, en het verbrande materiaal te verwijderen. De schoorsteen werd inmiddels geinspecteerd vanuit de hoogwerker, waarbij 2 hotspots werden waargenomen. De schoorsteen werd vervolgens geveegd en het creosoot uit de kachel verwijderd. Nadat de woning was geventileerd en gecontroleerd werd de woning weer vrijgegeven en rukten de eenheden weer in. Het ambulancepersoneel heeft de bewoners ter plaatse onderzocht.

DSC05828

Lees meer...

Uitruk 16 februari, Hardenberg

Melding: Prio 1 Rookmelder OMS Limor Mulderij

Zondagmiddag om 15:40 uur werd de brandweer van Hardenberg opgeroepen voor een automatisch brandalarm aan de Mulderij in Hardenberg. Bij huize Limor was men bezig geweest met het bakken van een tostie, door de rook ontwikkeling werd er een rookmelder geactiveerd. Voor de brandweer restte alleen nacontrole.

IMG 9093

Uitruk 10 januari, Hardenberg

Melding: Prio 2 Brandgerucht T Holt Hardenberg

Vrijdagmorgen om 12:00 uur werd de groep van Hardenberg gealarmeerd voor een brandgerucht bij een schuur aan 'T Holt in Hardenberg. Een voorbijganger had vanaf de Kellerlaan een witte damp uit de schuur zien komen. Toen de TS 2330 zich inmeldde was er door de meldkamer al telefonisch contact geweest met de eigenaar van de schuur en werd duidelijk dat het vergassen van aardappels de oorzaak van de witte damp was. De brandweer hoefde hierdoor niet meer uit te rukken.

112

Bereikbaarheid binnen natuurterreinen IJsselland en Twente

Bereikbaarheid en natuurterreinen. Een combinatie die niet altijd vanzelfsprekend is, hoewel de bereikbaarheid toch een grote rol speelt voor het betreden van de natuurterreinen. Mede door het moderne terreinbeheer, de recreatie in de natuurgebieden en onvoldoende beschikbaarheid van recent kaartmateriaal leidden ertoe dat de brandweer in mindere mate in staat was om effectief op te treden tegen een natuurbrand.

Naar aanleiding van deze problematiek is onderzoek uitgevoerd naar de bereikbaarheid binnen de natuurterreinen in Overijssel (Veiligheidsregio IJsselland & de Veiligheidsregio Twente).

Hierbij stond één belangrijke vraag centraal, namelijk:

‘Welke wegen binnen de natuurterreinen kunnen wij als brandweer gebruiken ten tijde van een natuurbrand?’

Project ‘Bereikbaarheid binnen Natuurterreinen’

Om deze vraag te kunnen beantwoorden is gestart met het project ‘Bereikbaarheid binnen Natuurterreinen’. Het doel van het project was het instellen van een netwerk van berijdbare wegen binnen de natuurterreinen en een eenduidige werkwijze tussen terreinbeheerders en brandweer voor het in stand houden van deze berijdbare wegen.

Hiervoor zijn binnen de natuurterreinen in Overijssel in totaal 3000 wegen geïnventariseerd en in kaart gebracht.

In samenwerking met de betreffende terreinbeheerders zijn de wegen vastgesteld welke de brandweer kan gebruiken voor het bestrijden van een natuurbrand, de zogenoemde ‘hoofdinfrastructuur’. Binnen de beide veiligheidsregio’s bestaat deze hoofdinfrastructuur uit 1300 wegen (van de in totaal 3000 wegen).

IMG 1549

Met behulp van de terreinbeheerder (herkenbaar aan het rode hesje) wordt het gebied verkend tijdens een inzet. De terreinbeheerder heeft kennis van het gebied die van groot belang is in de voorbereiding maar ook tijdens een inzet.

Alle wegen zijn geïnventariseerd op een minimale beschikbare doorgangshoogte van 4,2 meter, een minimale beschikbare rijbaanbreedte van 3,5 meter, een goede kwaliteit ondergrond van de weg, de aanwezigheid van obstakels op de weg, de hellingspercentage van de weg en of de weg als evacuatieroute van bewoners/campinggasten dient.

IMG 2118

IMG 2135

Daarnaast wordt door een hoog risico als gevolg van bijvoorbeeld een dichtbegroeid naaldbos en veel aanwezige campinggasten, een goede bruikbaarheid van de aanwezige wegen vereist.

IMG 0965

IMG 0937

Om effectief op te kunnen optreden tegen natuurbranden dient per hectare minimaal 35 meter aan weg aanwezig te zijn die door de brandweer gebruikt kan worden.

foto

Ook voor burgers is van groot belang dat inritten worden vrijgehouden zodat in geval van een calamiteit de brandweer snel toegang heeft tot het terrein.

Verder leidde het project ‘Bereikbaarheid binnen Natuurterreinen’ binnen de Veiligheidsregio IJsselland & Veiligheidsregio Twente tot de volgende resultaten:

  1. 3000 wegen (2000 km) binnen de natuurterreinen zijn in kaart gebracht;
  2. Waarvan ruim 1300 wegen (1300 km) voor de brandweer te gebruiken zijn voor de bestrijding van een natuurbrand (hoofdinfrastructuur);
  3. Met de betrokken terreinbeheerders zijn afspraken gemaakt voor het beheer en onderhoud van de genoemde hoofinfrastructuur;
  4. Alle wegen zijn opgenomen in een monitorsysteem;
  5. Beschikbaarheid over actuele bereikbaarheidskaarten in de brandweervoertuigen, zowel digitaal als geplastificeerd, binnen beide veiligheidsregio’s (zie afbeelding).
  6. Om de samenwerking in het veld te optimaliseren hebben de terreinbeheerders eveneens de beschikking gekregen over de bereikbaarheidskaarten.

Met het instellen van de hoofdinfrastructuur heeft de brandweer een goede bereikbaarheid binnen de natuurterreinen en zal deze verzekerd zijn van een netwerk van goede bruikbare wegen. Voor de terreineigenaar biedt dit eveneens een groot voordeel, doordat aanzienlijk minder wegen onderhouden dienen te worden.

Door deze hoofdinfrastructuur heeft de brandweer de verwachting dat tijdig en effectief opgetreden kan worden tegen een reeds ontstane natuurbrand, waardoor deze beheersbaar blijft en de gevolgen tot een minimum beperkt kunnen worden.

IMG 0932

Bereikbaarheid is van groot belang tijdens een natuurbrand

IMG 0956

IMG 8717

Eindresultaat

Alle 4x4 of 6x6 aangedreven tankautospuiten en ovd-voertuigen beschikken over een kaartenmap met daarin actuele bereikbaarheidskaarten van alle natuurterreinen in IJsselland en Twente.

Hierin staan zaken vermeld als vegetatie, waterwinning, risico- & zorgobjecten, een grid met x- & y-coördinaten en staan alle berijdbare wegen & niet berijdbare wegen aangegeven met unieke wegnummers. Tevens zijn er 2200 inrijpunten beschikbaar (digitaal) bij alle ingangen van de natuurterreinen en kruisingen van berijdbare wegen. Zowel de wegen als de inrijpunten zijn opgenomen in het MDT van de voertuigen, zodat ze met navigeren gebruikt kunnen worden

IMG 0444

 IMG 0999

Mobiele Data Terminal (MDT), hier staan routes, watervoorzieningen en kaarten in die de brandweer helpen bij de bestrijding van (natuur) branden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de brandweer Ommen-Hardenberg, klik hier voor de contactgegevens

 

 

 

 

 

Uitruk 6 september, Hardenberg

Melding: Prio 2 Buitensluiting Rembrandtplein Hardenberg

Vrijdagavond even na zevenen werd post Hardenberg gealarmeerd voor een buitensluiting op het Rembrandtplein in Hardenberg. De meldkamer meldde dat er een kind in een afgesloten voertuig zat en erg over stuur zou zijn. De sleutel van het voertuig zou in de auto liggen, terwijl de portieren op slot zaten. Aangezien het kind erg overstuur zou zijn werd er besloten om met "prio 1" aan te rijden. Ter plaatse bleek dat het kind al aan het bijkomen was in de armen van moeder. Collega's van de politie waren net iets eerder ter plaatse en hadden een zijruit ingeslagen met een lifehamer om een portier te kunnen openen.   

112

Materieel / Kazerne

Brandweer Ommen - Hardenberg is een groot brandweerkorps in de veiligheidsregio IJsselland.

Het korps bestaat uit totaal 11 brandweerteams verdeeld over 8 posten; Balkbrug, Bergentheim, Dedemsvaart, De Krim, Gramsbergen, Hardenberg, Ommen en Slagharen.

Het totale verzorgingsgebied bestrijkt zo'n 500 km2 met 77.000 inwoners. De hoofdpost staat in Hardenberg, hier zijn naast vrijwilligers ook brandweermensen beroepsmatig werkzaam. In de hoofdpost staan de meeste voertuigen gestationeerd.

Naast Hardenberg zijn ook Ommen en Dedemsvaart posten van een groter formaat. De overige posten hebben elk 1 tankautospuit en 1 brandweergroep.

Klik in het submenu voor meer informatie per brandweerpost.

VTA2377

 IMG 8242

  • Roepnummer: 04-2377
  • Soort voertuig: Veetakelaanhanger
  • Merk: Wesco
  • Type: 4000
  • Kenteken: WY-03-DD
  • Datum in dienst: 26-03-2003

IMG 8243

 

GVS2326

IMG 4360

  • Roepnummer: 04-2326
  • Soort voertuig: Gevaarlijke Stoffen aanhanger
  • Merk:
  • Type:
  • Aandrijving:
  • Versnellingsbak:
  • Kenteken:
  • Datum in dienst:
  • Inhoud watertank: n.v.t.

SLA2361

IMG 4345

  • Roepnummer: 04-2361
  • Soort voertuig: Slangenaanhangwagen
  • Merk:
  • Type:
  • Aandrijving:
  • Versnellingsbak:
  • Kenteken:
  • Datum in dienst:
  • Inhoud watertank: n.v.t.

Oefenaanhanger

IMG 4395

  • Roepnummer: Geen
  • Soort voertuig: Oefenaanhanger
  • Merk:
  • Type:
  • Aandrijving:
  • Versnellingsbak:
  • Kenteken:
  • Datum in dienst:
  • Inhoud watertank: n.v.t.

Oefentank

IMG 4386

  • Roepnummer: Geen
  • Soort voertuig: Oefentank
  • Merk:
  • Type:
  • Aandrijving:
  • Versnellingsbak:
  • Kenteken:
  • Datum in dienst:
  • Inhoud watertank:

BRV2310

IMG 4341

In het najaar van 2013 is bovenstaande boot vervangen door onderstaande boot (ook in Ommen is een identieke boot gestationeerd)

IMG 3980

  • Roepnummer: 04-2310
  • Soort voertuig: Brandweerboot
  • Merk:
  • Type:
  • Aandrijving:
  • Versnellingsbak:
  • Kenteken:
  • Datum in dienst:
  • Inhoud watertank: n.v.t.

 

IMG 4335

DB2304

IMG 4367

Technischedienstbus 2304

  • Roepnummer: 04-2304
  • Soort voertuig: Dienstauto
  • Merk: Fiat Ducato
  • Type: Maxi 35 3.0 MJ AUT E5 XL H2 DC
  • Aandrijving: 4X2
  • Versnellingsbak: Automaat
  • Kenteken: 4-VKF-17
  • Datum in dienst: 2010

 

IMG 4373

IMG 4381

DB2303

Materieelbus en opleiding en oefening 2303

  • Roepnummer: 04-2303
  • Soort voertuig: Dienstauto
  • Merk: Opel Movano
  • Type: Combi 2.5 CDTI 2.8T L2H2
  • Aandrijving: 4X2
  • Versnellingsbak: Automaat
  • Kenteken: 09-RZ-GZ
  • Datum in dienst: 2005

 

DA2302

Voor de afdeling risicobeheersing zijn 3 Opel Corsa's beschikbaar t.w. 2300, 2301 en de 2302.

IMG 4608

  • Roepnummer: 04-2302
  • Soort voertuig: Dienstauto
  • Merk: Opel Corsa
  • Versnellingsbak: Automaat
  • Kenteken: 15-SFZ-4
  • Datum in dienst: 2010

DA2301

Voor de afdeling risicobeheersing zijn 3 Opel Corsa's beschikbaar t.w. 2300, 2301 en de 2302.

IMG 4608

  • Roepnummer: 04-2301
  • Soort voertuig: Dienstauto
  • Merk: Opel Corsa
  • Versnellingsbak: Automaat
  • Kenteken: 84-NXG-1
  • Datum in dienst: 2010

DA2300

Voor de afdeling risicobeheersing zijn 3 Opel Corsa's beschikbaar t.w. 2300, 2301 en de 2302.

IMG 4608

  • Roepnummer: 04-2300
  • Soort voertuig: Dienstauto
  • Merk: Opel Corsa
  • Versnellingsbak: Handgeschakeld
  • Kenteken: 26-NXG-1
  • Datum in dienst: 2011

 

 

DA2390

Dienstauto van de Officier van Dienst voor het cluster Ommen-Hardenberg

  • Roepnummer: 04-2390
  • Soort voertuig: Dienstauto
  • Merk: Toyota
  • Datum in dienst: 2014

IMG 0661

De DA2390 (OVD voertuig) en DA2290 (dienstauto tbv natuurbrandbestriding) werden beide in 2014 geleverd door de firma van Leussen uit Ommen.

 Beide auto's zijn identiek, de DA2390 is ingericht voor OVD taken.

HV2370

IMG 4250

Hulpverleningsvoertuig 2370

  • Roepnummer: 04-2370
  • Soort voertuig: Hulpverleningsvoertuig
  • Merk: DAF
  • Type: FA LF55G12
  • Aandrijving: 4X2
  • Versnellingsbak: Automaat
  • Kenteken: BT-XH-77
  • Datum in dienst: 2008

 

IMG 4260

IMG 4264

IMG 4254

DPA2285

Voor meer informatie zie HA2285

VTA2277

 De (VTA) veetakelaanhanger is in eigen beheer opgebouwd. De aanhanger bevat de volgende materialen :

  • Veetakel (om dieren uit putten en kelders te bevrijden)
  • Koppelstukken voor watervoorziening bosbrandbestrijding
  • Hijs en kettingmaterialen
  • Bosbrandbestrijdingsgereedschappen (o.a vuurzwepen)

De aanhanger wordt aan de PM 2280 gekoppeld wanneer er dieren uit putten en kelders bevrijd moeten worden of bij een bos brand.

MSA2261

De 2261 MSA is een motorspuitaanhanger met opbouw van het bedrijf MUCAR in Wierden

Op de 2261 MSA zitten 2 pompen gemonteerd. De pompen zijn voorzien van een 2-cilinder 4-takt benzinemotor van het merk BMW, Type A67. De pomp levert bij 6 bar 1800 liter per minuut, bij 8 bar 1600 liter per minuut bij 10 bar 1300 liter per minuut. Eén pomp is zo op de aanhanger gemonteerd dat deze door een aantal mensen te verplaatsen is middels handvaten en wielen. Dit in het geval wanneer de waterwinning niet te bereiken is met de MSA. Ook is het mogelijk de pompen in aanjaagverband te zetten als je water over een grote afstand getransporteerd wil hebben. Verder is de aanhanger nog voorzien van de nodige materialen zoals slangbruggen, slangen en verlichting.

HA2285

Het haakarmvoertuig 2285 van de post Ommen wordt regionaal ingezet. Het voertuig heeft een afkoppelbare container voor grootwatertransport.

  • Roepnummer: 04-2285
  • Soort voertuig: Grootwatertransport
  • Merk: Volvo
  • Type: FM 330
  • Aandrijving: 4X6
  • Versnellingsbak: Automaat
  • Kenteken: BX-VD-05
  • Datum in dienst: 2012
  • Inhoud watertank: nvt

Extra's

  • Voorzien van 3 km 150mm slangen

 

BRV2210

IMG 3980

Dit vaartuig wordt ingezet bij:

  • Waterongevallen met personen en voertuigen
  • Dieren te water
  • Zoekacties

IMG 3985

Naast Ommer inzetten wordt deze boot ook gebruikt bij uitrukken in de buurgemeenten.

IMG 3988

Verbindingen

De brandweer Ommen - Hardenberg wordt gealarmeerd door de MON in Apeldoorn. Deze meldkamer is een gecombineerde meldkamer waar de brandweer, ambulance en politie zijn ondergebracht. De MON is gevestigd in het politie bureau van de regio Noord -Oost Gelderland in Apeldoorn. Op het brandweer gedeelte zitten de centralisten die vanaf  het GMS/C2000 systeem de korpsen uit de regio alarmeren. Dit gebeurt doormiddel van alarmontvangers ( piepers ) die de leden van het korps bij zich dragen.

Als het korps Ommen - Hardenberg wordt gealarmeerd dan komt er een tekstbericht op de alarmontvanger te staan, de aard van de melding en met welke prioriteit er moet worden uitgerukt. De prioriteit waarmeer er moet worden uitgerukt wordt door de MON wordt bepaald. Prio 1 betekent dat er met spoed moet worden uitgerukt ( dringende taak ), Prio 2 Een uitruk zonder dringende taak, maar met een noodzaak om ter plaatse te komen en Prio 3 Alle overige uitrukken, zonder spoed dus.

Als het eerste voertuig van de brandweer Ommen - Hardenberg uitrukt wordt er contact gezocht met de MON via de C2000 mobilofoon in het voertuig en wordt er gevraagd naar nadere gegevens over de melding, of er nog slachtoffers in het pand zitten enz. Daarna wordt er via de mobilofoon / portofoon C2000 contact onderhouden met de MON, en wordt doorgegeven wanneer er een voertuig ter plaatse is doormiddel van een statusbericht, maar ook wanneer de brand "meester" is, ook als het voertuig weer terug is aan de kazerne wordt dit aan de MON doorgegeven.

Ook staan de bevelvoerders van de diverse voertuigen doormiddel van een portofoon met elkaar in verbinding, zodat ze hun inzetplan kunnen bepalen. De manschappen die met ademlucht een pand betreden beschikken ook altijd over een portofoon waarmee ze de bevelvoerder kunnen informeren over de aard van de brand. Ook kan de bevelvoerder dus instructies geven aan het personeel wat binnen is, over de omvang en eventueel andere gevaren.

Meldkamer Oost Nederland

De Meldkamer Oost Nederland voor de Veiligheidsregio IJsselland is gevestigd in Apeldoorn. In het hoofdbureau van de politie Noord- en Oost-Gelderland zitten centralisten achter specifieke computersystemen voor de meldkamer. Deze mannen en vrouwen worden centralisten genoemd vanwege hun centrale rol in de hulpverlening. Wanneer u belt, krijgt u één van hen aan de lijn en zij zorgen er voor dat de juiste hulpverlening zo snel mogelijk ter plaatse is.

De belangrijkste taken van de centralist zijn:

Aanname

Het omzetten van de hulpvraag naar hulpverlening
Iemand belt de Meldkamer met een melding. De centralist stelt een aantal kernvragen aan de melder om een beeld te krijgen van de situatie ter plaatse zodat hij kan bepalen welke hulpverlening in gang moet worden gezet.

Uitgifte

Het inzetten en coördineren van de hulpverleners
De centralist alarmeert volgens de geldende afspraken andere hulpverleners en ondersteunt hen, zodat de hulpverlening optimaal plaats kan vinden.

Doelstelling
De Meldkamer draagt zorg, direct of indirect, voor een adequate inzet van hulpverlening bij een incident, waarbij (mogelijk) hulpverlening noodzakelijk is. Voorts ondersteunt de Meldkamer op afstand enerzijds de hulpverleners ter plaatse van het incident en anderzijds, zonodig, de aanvrager (melder) voor het kunnen uitvoeren van primaire levensreddende en/of schadebeperkende handelingen totdat professionele hulpverleners op de plaats van het incident aanwezig zijn.

Verantwoordelijkheid
In Nederland is iedere gemeenteraad eindverantwoordelijk voor de veiligheid in zijn of haar gemeente.De Meldkamer in Apeldoorn is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de gemeenten in deze veiligheidsregio en in die van NoordOost Gelderland.

24/7
De Meldkamer Brandweer is dag en nacht bereikbaar; door de week, in het weekend en op feestdagen. U wordt altijd persoonlijk te woord gestaan. De centralisten zijn ook ’s nachts zeer geconcentreerd om u direct te helpen. Vanzelfsprekend hebben ze ook dan nog vele andere taken, zoals het bijhouden van de vele gegevens in de systemen.

PM2280

De 2280 van de post Ommen biedt plaats aan 6 personen en heeft een dubbele cabine. De laadruimte biedt plaats aan het vervoer van materieel. Ook kan de bus worden ingezet als trekkende eenheid voor diverse aanhangers die het korps Ommen heeft. Daarnaast wordt de bus gebruikt voor controles en opleidingen. Ook zit er in de bus een speciaal ophangsysteem om ademluchtflessen veilig mee te vervoeren.

  • Roepnummer: 04-2280
  • Soort voertuig: Personeel/materiaalbus
  • Merk: Volkswagen
  • Type: Transporter
  • Aandrijving: 4X4
  • Versnellingsbak: Handgeschakeld
  • Kenteken: 85-VKK-6
  • Datum in dienst: 2007
  • Inhoud watertank: nvt

Extra's

  • Inschakelbare langs sper

 

 

 

DA2290

 De Dienstauto DA2290 van de post Ommen is een Toyota.

Roepnummer: 04-2290

  • Soort voertuig: Ondersteunend voertuig ten behoeve van natuurbrandbestrijding
  • Merk: Toyota
  • Aandrijving: 4X4
  • Datum in dienst: 2014

 IMG 0661

De DA2390 (OVD voertuig) en de DA2290 (dienstauto ten behoeve van natuurbrandbestrijding). Beide auto's zijn identiek. De DA2390 is ingericht voor OVD taken.

HV2270

Het Hulpverleningsvoertuig 2270 staat als eerste uitruk voertuig in de Ommer kazerne bij hulpverleningen (o.a. ongevallen). Het voertuig wordt eveneens gealarmeerd voor hulpverleningen in buurgemeenten. Op het voertuig is tevens een boot geplaatst. Deze boot wordt ingezet bij ongevallen van personen of dieren te water.

IMG 7235

  • Roepnummer: 04-2270
  • Soort voertuig: Hulpverleningsvoertuig
  • Merk: MAN
  • Type: 8.185 LF
  • Aandrijving: 4X2
  • Versnellingsbak: Handgeschakeld
  • Kenteken: BN-RL-66
  • Datum in dienst: 2003
  • Inhoud watertank: nvt

 

Extra's

  • Voorzien van meer en zwaar redgereedschap

 

TW2260

De Watertankwagen 2260 is de watertankwagen van de post Ommen die wordt ingezet in de beide gemeentes Ommen en Hardenberg bij grotere branden of bij branden waarbij de waterwinning moeilijk te bereiken is.

  • Roepnummer: 04-2260
  • Soort voertuig: Watertankwagen
  • Merk: MAN
  • Type: TGS 26.400
  • Aandrijving: 6X6
  • Versnellingsbak: Halfautomaat
  • Kenteken: BX-GZ-20
  • Datum in dienst: 2010
  • Inhoud watertank: 15.700 liter / 1000 liter schuimvormend middel

Extra's

  • Zware lier

 

De bemanning van dit voertuig bestaat uit een bevelvoerder, chauffeur en 2e chauffeur  

 

TS2241

De tankautospuit 2241 is het eerste uitrukvoertuig van de post Ommen.

IMG 4430

IMG 4358

IMG 4414

IMG 4822

IMG 4823

  • Roepnummer: 2241
  • Soort voertuig: Tankautospuit
  • Merk: Scania
  • Type: ..
  • Aandrijving: 4X4
  • Versnellingsbak: ..
  • Kenteken: 16-BFL-1
  • Datum in dienst: 2015
  • Inhoud watertank: ..

Geschiedenis

De eerste melding van een stadsbrand lezen we in 1517. Deze brand was per ongeluk ontstaan. Vijf jaar later in 1522 staken de Zwollenaren de stad in brand. De Zwollenaren streden met Karel de Gelre tegen Bisschop Philip van Bourgondie om Overijssel terug te veroveren. Nauwelijks honderd jaar later, in 1624 was het weer raak. De stad brandde helemaal af.  

Het gemeente bestuur stelde in 1636 een brandreglement op. Net als in veel andere plaatsen uit die tijd was het een preventieve regelgeving. De vuurwachters of vuurheren, handhaafden dit reglement, een soort politie functie dus.

Bosbrandweer

De brandweer Ommen maakt (vermoedelijk) nog als enigste korps gebruik van zogenoemde bosbrandweergroepen (in georganiseerd verband). De bosbrandweer Ommen is een onderdeel van de Provinciaal Overijsselse Stichting voor de Bosbrandbestrijding (P.O.S.B.)

De gehele gemeente Ommen is in 9 delen opgesplitst. Voor ieder deel is een bosbrandweergroep beschikbaar. Dit is een groep boeren ( 110 ) met trekkers en giertanken ( 40 stuks ). In geval van een bosbrand zal een dergelijke groep worden ingezet nadat de brandweer een brand geblust heeft en weer vertrokken is. De groep zal het gebied dan bewaken en indien nodig nablussen. Hiervoor beschikken zij over een speciaal koppelstuk voor op de giertank. Met behulp hiervan kan men een waterstraal richten.
De instandhouding van deze bosbrandbestrijdingsgroepen wordt door externen wel eens niet begrepen.

bosbrandweer  2

IMG 0526

Er zijn echter wel degelijk voordelen aan verbonden:

  • Nadat “de eerste klap” is uitgedeeld door de brandweer (en de vlammen zijn neergehaald), nemen de boeren het over. De brandweer kan dan “naar huis gaan”.
  • De boeren kunnen, indien nodig, een enorme hoeveelheid water transporteren t.b.v. de brandweer.
  • De boeren hebben een uitstekende terreinkennis. Dit is enorm nuttig bij de bestrijding van natuurbranden.
  • De kosten voor de inzet van de boeren tijdens een natuurbrandbestrijding, worden gedragen door de P.O.S.B.
  • De boeren zijn enorm gemotiveerd voor het uitvoeren van deze taken.
  • De commandant van de reguliere brandweer is tevens commandant van de bosbrandweergroepen. Dit is natuurlijk bevorderlijk voor de afstemming.

IMG 0484

Ook kunnen de boeren ingezet worden om via de brandgangen bepaalde delen van het bos preventief nat te houden.

De Provinciale Overijsselse Stichting voor de Bosbrandbestrij­ding (P.O.S.B.) werd in 1950 in het leven geroepen, met als doel:

a.         de voorkoming en bestrijding van bos- en heidebranden.

b.         de bevordering van het bosbrandweerwezen in de provincie Overijssel.

Taken vrijwillige brandweer en bosbrandweer bij natuurbranden

 

IMG 0090

Vrijwillige brandweer (huisbrandweer)      

  • Directe blussing

  • Coördinatie ter plaatse

Bosbrandweer

 

Verkenning gebied samen met huisbrandweer

  • advies i.v.m. terreinbekendheid

  • watertransport d.m.v. giertanks

  • assistentie bij blussing

  • bewaking, controle en nablussing

bosbrandweer  5

Vullen van een giertank

bosbrandweer  1

Waterwinning ten behoeve van een natuurbrand

bosbrandweer  3

IMG 1003

Speciaal ontwikkeld koppelstuk voor op de achterzijde van de giertank om rijdend te kunnen blussen.

IMG 0526

 

 

TW2360

IMG 4276

De watertankwagen 2360 is van de post Hardenberg wordt ingezet in de gemeentes Ommen en Hardenberg bij grotere branden of bij branden waarbij de waterwinning moeilijk te bereiken is. Het betreft een GINAF X 3335 S met een Ziegler opbouw. Dit voertuig heeft eerst dienstgedaan als zandkipper en is omgebouwd tot watertankwagen.

  • Roepnummer: 04-2360
  • Soort voertuig: Watertankwagen
  • Merk: GINAF
  • Type: X 3335 S
  • Aandrijving: 6X6
  • Versnellingsbak: Handgeschakeld
  • Kenteken: BN-HD-82
  • Datum in dienst: 2010
  • Inhoud watertank: 15000 liter water / 1000 liter schuimvormend middel

HW2350

IMG 4315

De hoogwerker 2350 is de hoogwerker van de post Hardenberg die in de hele gemeente wordt ingezet. Het betreft een Mercedes Atego met een Vema opbouw.

  • Roepnummer: 04-2350
  • Soort voertuig: Hoogwerker
  • Merk: Mercedes
  • Type: AXOR 1833 LL / VEMA 32 meter
  • Aandrijving: 4X2
  • Versnellingsbak: Handgeschakeld
  • Kenteken: BS-DV-58
  • Datum in dienst: 2006

 

IMG 4324

IMG 4327

TS2340

IMG 8238

De tankautospuit 2340 is het tweede uitrukvoertuig (tevens bosbrandbestrijdingsvoertuig) van de post Hardenberg. Het betreft een MAN 18.340 4x4 BB met een Ziegler opbouw.

  • Roepnummer: 04-2340
  • Soort voertuig: Tankautospuit (Bosbrandbestrijdingsvoertuig)
  • Merk: MAN
  • Type: 18.340 4X4 BB
  • Aandrijving: 4X4
  • Versnellingsbak: Automaat
  • Kenteken: 08-BBD-1
  • Datum in dienst: 2013
  • Inhoud watertank: 3000 liter

IMG 8240

IMG 8241

IMG 8239

TS2330

IMG 4204

De tankautospuit 2330 is het eerste uitrukvoertuig van de post Hardenberg. Het betreft een DAF LF met een Ziegler opbouw.

  • Roepnummer: 04-2330
  • Soort voertuig: Tankautospuit
  • Merk: DAF
  • Type: LF AE55CF
  • Aandrijving: 4X2
  • Versnellingsbak: Automaat
  • Kenteken: BT-BR-19
  • Datum in dienst: 2008
  • Inhoud watertank: 2000 liter

 

IMG 4216

IMG 4218

 

TS2338

IMG 3437

De tankautospuit 2338 is het uitrukvoertuig van de post Slagharen. Het betreft een DAF 55 met een Rosenbauer opbouw.

  • Roepnummer: 04-2338
  • Soort voertuig: Tankautospuit
  • Merk: DAF
  • Type: AE 55 CE
  • Aandrijving: 4X2
  • Versnellingsbak: Automaat
  • Kenteken: BJ-LB-69
  • Datum in dienst: 2000
  • Inhoud watertank: 2000 liter

 

IMG 3446

IMG 3442

IMG 3440

TS2230

IMG 4194

De tankautospuit 2230 is het 2e uitrukvoertuig van de post Ommen sinds het voorjaar 2015. Voorheen stond dit voertuig gestationeerd in Bergentheim. Het betreft een DAF 55 met een Mucar opbouw. Voorheen had dit voertuig roepnummer 2334

  • Roepnummer: 04-2334
  • Soort voertuig: Tankautospuit
  • Merk: DAF
  • Type: AE 55 CE
  • Aandrijving: 4X2
  • Versnellingsbak: Automaat
  • Kenteken: BJ-GD-51
  • Datum in dienst: 2000
  • Inhoud watertank: 2000 liter

 

IMG 4198

IMG 4200

IMG 4188

TS2333

IMG 4149

De tankautospuit 2333 is het uitrukvoertuig van de post Gramsbergen. Het betreft een DAF 55 met een Mucar opbouw.

  • Roepnummer: 04-2333
  • Soort voertuig: Tankautospuit
  • Merk: DAF
  • Type: AE 55 CE
  • Aandrijving: 4X2
  • Versnellingsbak: Automaat
  • Kenteken: BG-NJ-47
  • Datum in dienst: 1998
  • Inhoud watertank: 1500 liter

 

IMG 4159

IMG 4155

TS2332

IMG 3463

De tankautospuit 2332 is het uitrukvoertuig van de post De Krim. Het betreft een MAN L75 met een HDS opbouw.

  • Roepnummer: 04-2332
  • Soort voertuig: Tankautospuit
  • Merk: MAN
  • Type: L75 14 L
  • Aandrijving: 4X2
  • Versnellingsbak: Automaat
  • Kenteken: BN-TZ-43
  • Datum in dienst: 2003
  • Inhoud watertank: 2000 liter

 

IMG 3467

IMG 3469

IMG 3457

Kazerne Hardenberg

IMG 4401

De kazerne Hardenberg (hoofdpost) is gevestigd aan de Europaweg 10 in Hardenberg.

Personeel

Aan de kazerne zijn 28 vrijwilligers gekoppeld bestaande uit 2 blusgroepen van 14 personen. Bijna iedere vrijwilliger heeft naast de basistaak van manschap wel een specialistische neventaak zoals bediener hoogwerker, gaspakdrager, chauffeur, bevelvoerder of medewerker ademlucht.

Materieel

In de kazerne Hardenberg zijn de volgende voertuigen ondergebracht:

Specialisme

  • Gaspakdragers
  • Natuurbrandbestrijding

Kazerne

De brandweerkazerne van Hardenberg beschikt over een ruime remise waar de eerstelijns voertuigen gestationeerd staan. Daarnaast biedt het huisvesting aan de medewerkers van de vaste staf. In 2011 is de kazerne grondig gerenoveerd waarbij er aanpassingen zijn gedaan in de vorm van een nieuwe instructieruimte, vernieuwde kleedruimte voor uitrukpakken, nieuwe technische- en opslagruimte, aanpassing kantoren en kantine en verbetering van de centrale ademluchtwerkplaats.

In de kazerne Hardenberg wordt naast de standaard tankautospuiten ook uitgerukt met specialistische voertuigen zoals een watertankwagen, veetakel, hoogwerker en een hulpverleningsvoertuig. Dit betekent dat veel vrijwilligers meerdere specialistische taken hebben om er voor te zorgen dat al het materiaal en materieel snel en adequaat kan worden ingezet.

Voor de afdeling Vakbekwaamheid wordt er ook onderdak verschaft aan diverse oefenmaterialen zoals bijvoorbeeld een oefenaanhanger en oefentank.  

 

Kazerne De Krim

IMG 3482

De kazerne De Krim is gevestigd aan de Hoofdweg 70 in De Krim.

Personeel

Aan de kazerne zijn 13 vrijwilligers gekoppeld bestaande uit 1 groep.

Materieel

In de kazerne De Krim staat 1 tankautospuit gestationeerd:

Kazerne Gramsbergen

IMG 4143

De kazerne Gramsbergen is gevestigd aan de Oldenhof 4a in Gramsbergen.

Personeel

Aan de kazerne zijn 15 vrijwilligers gekoppeld bestaande uit 1 groep.

Materieel

In de kazerne Gramsbergen staat 1 tankautospuit gestationeerd:

 

Kazerne Bergentheim

IMG 1352

De kazerne Bergentheim is gevestigd aan de Kanaalweg-West 65a in Bergentheim.

Personeel

Aan de kazerne zijn 12 vrijwilligers, 10 mannen en 2 vrouwen gekoppeld bestaande uit 1 groep.

Materieel

In de kazerne Bergentheim staat 1 tankautospuit:

  • Tankautospuit 2341 (op de foto staat het voertuig 2240, deze is medio 2014 vanuit Ommen overgeplaatst naar de kazerne Bergentheim met als roepnummer 2341)

Kazerne

De kazerne staat aan de Kanaalweg-West in Bergentheim De kazerne ,die ontworpen is door architektenburo Moritz uit Zwolle en waarvan de eerste paal is geboord door oud-leden G.J.Stegeman en D.Lotterman, is op 11 september 2000 officeel geopend gelijktijdig met de overdracht van een tankautospuit die destijds is geleverd.

Verzorgingsgebied

De groep die al jaren mee doet aan brandweerwedstrijden ,de laatste jaren voornamelijk HD, 112 en Hoofdklasse wedstrijden ,heeft een behoorlijk groot verzorgingsgebied. Het gebied bestrijkt het zuiden van de gemeente Ommen-Hardenberg grenzend aan de regio Twente en Duitsland. De eerste uitruk is naar oa de volgende dorpen met de omliggende buurtschappen: Bruchterveld, Kloosterhaar, Sibculo , Beerzerveld, Marienberg , Bergentheim en een gedeelte van het industrieterein Broeklanden. Het verzorgingsgebied bevat enkel provinciale wegen oa de N36, de spoorlijn Zwolle-Emmen en het kanaal Almelo-de Haandrik

Geschiedenis

Op 1 augustus 1917 verstuurt N.V. Veenderij Erven van Roijen een brief naar de burgemeester van de gemeente Ambt Hardenberg met de volgende inhoud:

wegens het aanschaffen van een nieuwe brandspuit fabricaat van der Ploeg van Grouw, en het geheel ontbreken van gemeente-brandbluschmateriaal in dit deel van de gemeente, verzoeken wy U beleefd ons te berichten, of het bestuur van onze gemeente by voorkoming ook van onze spuit gebruik wenscht te maken en op welke voorwaarden. Uw bericht hierover gaarne spoedig tegemoet ziende hebben wy met de meeste hoogachting de eer te zijn”

Op deze vraag wordt positief gereageerd en zal de brandspuit worden gebruikt voor 10 gulden per gebruik + de kosten van arbeidsloon.

Op 14 April 1937 verstuurt Veenderij van Roijen opnieuw een brief naar de burgemeester met het verzoek een gesprek te hebben met de burgemeester. Omdat er steeds meer huizen komen vinden zij het een taak van de gemeente om aandacht te geven aan de brandbestrijding.

Uit dit gesprek kwam het volgende:

N.V. Veenderij Erven van Roijen staat de de brandspuit af aan de gemeente als deze blijvend in Bergentheim wordt gestationeerd en een goede brandwacht wordt georganiseerd. Ook zal van Roijen zorgen voor bergruimte. De Burgemeester geeft gemeente veldwachter A de Jong opdracht om mensen te benaderen voor brandweerwerkzaamheden. Als er 12 personen bereid zijn gevonden en de brandweerspuit staat gestald is 1 februari 1938 het begin van brandweer Bergentheim

Kazerne Slagharen

kazerneslagharen nieuw

De kazerne Slagharen is gevestigd aan de Coevorderweg in Slagharen.

Personeel

Aan de kazerne zijn 14 vrijwilligers gekoppeld bestaande uit 1 groep.

Materieel

In de kazerne Slagharen staat 1 tankautospuit gestationeerd:

Kazerne

De kazerne van de groep Slagharen aan de Coevorderweg werd gebouwd in 2000 en is een ontwerp van architectenbureau Moritz uit Zwolle.

TS2335

IMG 4122

De tankautospuit 2335 is het uitrukvoertuig van de post Balkbrug. Het betreft een MAN L80 4X4 met een HDS opbouw.

  • Roepnummer: 04-2335
  • Soort voertuig: Tankautospuit
  • Merk: MAN
  • Type: L80
  • Aandrijving: 4X4
  • Versnellingsbak: Automaat
  • Kenteken: BR-ZP-14
  • Datum in dienst: 2006
  • Inhoud watertank: 2000 liter

 

IMG 4130

IMG 4134

IMG 4121

Kazerne Balkbrug

IMG 4114

De kazerne Balkbrug is gevestigd aan de Meppelerweg 2 in Balkbrug.

Personeel

Aan de kazerne zijn 13 vrijwilligers gekoppeld bestaande uit 1 groep.

Materieel

In de kazerne van Balkbrug staat 1 tankautospuit:

Kazerne

De kazerne van de groep Balkbrug is eerder in gebruik geweest als politiebureau en bank. In 2006 is het gebouw geheel verbouwd en gerenoveerd en geschikt gemaakt als brandweerkazerne.

TS2341

De tankautospuit 2240 (sinds medio 2014 roepnummer 2341 en gestationeerd in Bergentheim, voorheen Ommen) is het eerste uitrukvoertuig van de post Bergentheim. Het betreft een MAN 18.340 met een Ziegler opbouw.

IMG 7309

  • Roepnummer: 04-2240 (medio 2014 - roepnummer 2341)
  • Soort voertuig: Tankautospuit (Bosbrandbestrijdingsvoertuig)
  • Merk: MAN
  • Type: 18.340 BB
  • Aandrijving: 4X4
  • Versnellingsbak: Automaat
  • Kenteken: 10-BBD-1
  • Datum in dienst: 2013
  • Inhoud watertank: 3000 liter

IMG 7316

IMG 7326

IMG 7310

 

WvD

De WvD meetploeg in het korps Ommen - Hardenberg wordt verzorgd door de brandweerpost Dedemsvaart. WvD staat voor waarschuwings- en verkenningsdienst.

De WvD wordt ingezet als er bij een incident het vermoeden bestaat dat er gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen. Het alarmeren van de WvD gaat in overleg met de OvD (Officier van Dienst) en de AGS (Adviseur Gevaarlijke Stoffen). De WvD'ers staan onder leiding van een MeetPlanLeider (MPL) en verrichten metingen in een effectgebied, het gebied waar de rook- of gaswolk naartoe 'drijft'. Zij meten dan de concentratie van een bepaalde stof, en aan de hand van de gemeten waardes kunnen acties ondernomen worden. Een voorbeeld hiervan is het af laten gaan van het luchtalarm en het verzoek ramen en deuren te sluiten.

In de regio IJsselland zijn in totaal 5 meetploegen; Bathmen, Dedemsvaart, Oldemarkt, Raalte en Zwolle.
Meetploeg Dedemsvaart telt 9 verkenners gevaarlijke stoffen, verdeeld over 2 groepen.

De WvD wordt regionaal ingezet. De meetploeg die het dichtst in de buurt zit van het incident wordt als eerst gealarmeerd. Meetploeg Dedemsvaart is de afgelopen jaren onder andere ingezet bij de volgende incidenten:

  • 20-08-2013 Bruchterweg Hardenberg, middelbrand
  • 23-07-2013 Dommelerdijk Oudleusen, zeer grote brand
  • 20-01-2013 Setheweg Meppel (Drenthe), zeer grote brand
  • 27-12-2011 Van Ruisdaelstraat Ommen, grote brand
  • 27-05-2011 Strangenweg Ommen, zeer grote brand Pacton
  • 11-04-2011 Broekdijk Bruchterveld, grote brand
  • 21-10-2010 Hardenbergerweg Oud-Bergentheim, grote brand
  • 08-09-2010 Grote Belteweg Rheeze, grote brand
  • 11-04-2010 Rheezerveenseweg Rheezerveen, grote brand
  • 21-10-2009 Strangenweg Ommen, grote brand
  • 14-08-2009 Van Ruisdaelstraat Ommen, brandgerucht
  • 02-06-2009 Schurinkstraat Ommen, grote brand
  • 29-05-2009 Den Hulst Nieuwleusen, zeer grote brand Union
  • 20-02-2009 Steenmaat Gramsbergen, incident met gevaarlijke stoffen
  • 06-04-2008 Hostra's wijk De Krim, grote brand

 foto 11

Op bovenstaande foto zijn enkele meetinstrumenten van de WvD te zien. Links: Alarmdosismeter, midden: explosiemeter, rechts: DOSIS (TEMPO) meter.

VTA2378

Foto 10-06-15 16 03 22

De 2378 van post Dedemsvaart is een veetakel die wordt ingezet bij vee in nood, bijvoorbeeld bij een koe die in een mestkelder is gevallen. In deze aanhanger zitten alle benodigdheden om een takel op te bouwen boven bijvoorbeeld een mestput zodat het vee uit de put getakeld kan worden. De Dedemsvaartse veetakel kan ook in omliggende plaatsen worden ingezet.

  • Roepnummer: 04-2378
  • Soort voertuig: Veetakel aanhangwagen
  • Merk: Hapert
  • Type: R 13
  • Kenteken: WR-22-FK
  • Datum in dienst: 2003 

Foto 10-06-15 16 03 44

MSA2366

Foto 10-06-15 16 03 01

Post Dedemsvaart beschikt over een MSA waarmee water uit open water gehaald kan worden. Het voordeel van deze motorspuitaanhanger is zijn compactheid waardoor hij beter bereikbaar is op afgelegen plekken dan een tankautospuit. 

Ook kan de MSA worden ingezet in aanjaagverband of voor het voeden van de hoogwerker.

  • Roepnummer: 04-2366
  • Soort voertuig: Motorspuitaanhanger
  • Merk: Westfalia
  • Type: 118451
  • Kenteken: WV-17-GF
  • Datum in dienst: 1998
  • Pomp levert 800 l/m

Foto 10-06-15 16 03 09

DB2306

Foto 10-06-15 15 56 31

De WvD meetploeg van Dedemsvaart rukt met dit voertuig uit. Tevens kan de bus worden gebruikt voor het trekken van de aanhangers die in de kazerne gestationeerd staan. Daarnaast wordt de bus ook ingezet voor logistieke doeleinden en het vervoeren van personeel/materieel.

Het betreft een Fiat Ducato uit eind 2012, in dienst januari 2013.

De bus is voorzien van een laadruimte, 6 ademluchttoestellen, een speciale kar voor WvD materieel en reserve ademluchtflessen en een dubbele cabine voor het vervoeren van in totaal 8 mensen.

  • Roepnummer: 04-2306
  • Soort voertuig: Dienstbus
  • Merk: Fiat
  • Type: Ducato 2287 cc
  • Aandrijving: 4X2
  • Versnellingsbak: Automaat
  • Kenteken: 45-ZKJ-3
  • Datum in dienst: 14-1-2013

Foto 10-06-15 15 56 47

IMG 9106

Foto 10-06-15 15 56 40

TS2337

Foto 10-06-15 15 59 22

De tankautospuit 2337 is het tweede uitrukvoertuig van de post Dedemsvaart. Het betreft een Daf 55 met een Mucar opbouw.

  • Roepnummer: 04-2337
  • Soort voertuig: Tankautospuit
  • Merk: Daf
  • Type: AE 55 CE
  • Aandrijving: 4X2
  • Versnellingsbak: Automaat
  • Kenteken: BG-NJ-47
  • Datum in dienst: 1998
  • Inhoud watertank:  2000 liter

foto 5

Foto 10-06-15 16 01 21

Foto 10-06-15 16 00 25

foto 2

TS2336

Foto 10-06-15 15 45 31

De tankautospuit 2336 is het eerste uitrukvoertuig van de post Dedemsvaart. Het betreft een Daf CF met een DRV opbouw.

  • Roepnummer: 04-2336
  • Soort voertuig: Tankautospuit
  • Merk: DAF
  • Type: FA CF65
  • Aandrijving: 4X2
  • Versnellingsbak: Automaat
  • Kenteken: BX-VT-37
  • Datum in dienst: 2010
  • Inhoud watertank: 2000 liter

Extra's

  • FireDos blussysteem voor schuimblussing
  • Uniek bij dit voertuig is de inbouw van de lichtmast en het opzetstuk + verdeelstuk in de achterkant van het voertuig. Deze armaturen zijn te bereiken middels 2 deurtjes (1 links, 1 rechts) in de opbouw

Foto 10-06-15 15 54 26

Foto 10-06-15 15 51 42

Foto 10-06-15 15 46 27

Foto 10-06-15 15 45 44

Kazerne Dedemsvaart

IMG 9180

De kazerne Dedemsvaart is gevestigd aan de Hoofdvaart 51a in Dedemsvaart.

Personeel

Aan de kazerne zijn 26 vrijwilligers gekoppeld bestaande uit 2 ploegen. Een aantal van hen hebben er nog een specialistische neventaak bij als verkenner gevaarlijke stoffen, chauffeur, bevelvoerder of medewerker ademlucht. Daarnaast zijn de Dedemsvaarters opgeleid tot natuurbrandbestrijder.

Materieel

In de kazerne Dedemsvaart zijn de volgende voertuigen ondergebracht:

Specialisme

KAZERNE

De Dedemsvaartse kazerne beschikt over een ruime remise, ruim buiten(oefen)- terrein, automatisch schuifhek (welke automatisch opent na alarmering), kantoor, kleedruimtes, gescheiden douches, kantine en een instructielokaal. In de remise is een zolder aanwezig met vaste trap en is er een schoorsteenconstructie gebouwd voor opleidingsdoeleinden. Met de heftruck kunnen er onder andere oefenauto's worden opgepakt om zo een realistische oefening te ensceneren.

IMG 9184

IMG 9185

IMG 9188

IMG 9191

2015-04-27 12.48.58

2015-04-18 16.13.53

Geschiedenis

De kazerne aan de Hoofdvaart heeft vroeger dienst gedaan als werkplaats/kantoor van vervoersmaatschappij Arriva.

Kazerne Ommen

 

De kazerne Ommen is gevestigd aan de Schurinkstraat 44a, 7731 GE Ommen.

Op 14 juli 2012 is de brandweer verhuisd naar de nieuwe kazerne. In september 2012 zijn  ook de politie en de gemeentewerken verhuisd naar dit nieuwe onderkomen. Op 5 oktober is de kazerne officieel geopend en zaterdag 6 oktober was er een open-huis voor het grote publiek.

De nieuwe kazerne is gebouwd op de voormalige plek van de oude kazerne welke van 1983 tot september 2010 onderdak heeft geboden aan de brandweer Ommen. Daarna is de kazerne gesloopt en is er een nieuwe kazerne gebouwd. Van september 2010 tot 14 juli 2012 heeft de brandweer gebruik gemaakt van een tijdelijk onderkomen aan de Eskampweg.

Personeel

Aan de kazerne Ommen zijn 35 vrijwilligers gekoppeld bestaande uit 2 groepen.

Materieel

In de kazerne Ommen zijn de volgende voertuigen ondergebracht

Specialisme

Kazerne

De Ommer kazerne beschikt over een oefentoren, instructieruimte en diverse kantoren.

IMG 5608

IMG 5661

Geschiedenis van de brandweer Ommen

 

Contact

Veiligheidsregio IJsselland
(Cluster Oost - Ommen-Hardenberg)
Postbus 1453
8001 BL Zwolle
Tel: 088-1197000     Bij Spoed 112

Inloggen korpsleden                                                                                                                                                                                                                            (c) 2013 realisatie door Webfra BV